ایزولاسیون

ایزولاسیون چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

ایزولاسیون به معنی پوشاندن سطح پشت بام ها، دیوار و کف زمین میباشد که توسط یک یا چند لایه با استفاده از عایق ها صورت میگیرد،تا از نفوذ رطوبت و آب به لایه زیرین خود جلوگیری کند.

امروزه با تنوع زیاد و وسیعی که در ساخت ایزولاسون به وجود اومده اجزای تشکیل دهنده این مواد نیز دارای تنوع بسیار بالایی میباشد و هر برند و شرکتی از اجزا مختلفی در ساخت ایزولاسیون استفاده میکنند.

تاریخچه استفاده از قیرگونی:

استفاده از ایزولاسیون قیری سابقه ای طولادی در حدود 5000 سال داره و در بین تمدن های مختلف ایلامی، آشوری و بابلی برای عایق بندی ساختمانها و پایه پلها مورد استفاده قرار گرفته است.، همچنین بقایای استفاده از قیر در مجموعه تخت جمشید نیز قابل مشاهده است.

امروزه نیز علیرغم گذشت سالیان دراز و تولید عایقهای مختلف، استفاده از ایزولاسیون قیری به عنوان یکی از بهترین روشهای عایقکاری متداول است

عایق کاری رطوبتی:

عایق کاری رطوبتی مورد استفاده در ساختمان ها یا به صورت قیر گونی هستند یا ایزوگام, میخواییم بدونیم که از چه قیری برای عایق کاری هامون باید استفاده کنیم و مشخصاتش چی باشه؟

به طور کلی دو مدل قیر داریم اولیش قیر شل ( نرم ) قیر 70-60 برای لایه اول و دومیش قیر سفت ( دمیده ) قیر 25-85

برای مناطق سردسیر و معتدل معمولا از قیر سفت استفاده میشه و یه مدل دیگه داریم قیر 15-90 که در مناطق گرمسیر قابل استفاده هست.

قیر شل درجه نفوذش 0.6 میلیمتر یا 0.7 میلیمتر هست، در لایه اول قیرگونی از این قیر استفاده میکنیم و یک لایه از این قیر رو میریزیم و روی اون گونی پهن میکنیم، برای لایه های بعدی به نسبت 1 به 1 قیر سفت و شل رو با هم مخلوط میکنیم و سپس استفاده میکنیم، در هر متر مربع 1.5 تا 2 کیلوگرم از مخلوط این دو قیر استفاده میشه، از قیر شل در لایه اول معمولا 2 کیلوگرم استفاده میکنیم.

چطوری تشخیص بدیم قیری که استفاده میکنیم شل هست یا سفت؟

قیر شل وقتی داخل بشکه ریخته میشه، وسطش صاف هست و وقتی که با دست فشار بدیم, جای رد انگشتمون روی اون میمونه، در هوای سرد این موضوع مشخص تر هست به این نوع قیر میگیم قیر شل 70-60 یا قیر نرم اما قیر سفت یا دمیده، با انگشت فشار داده نمیشه و خیلی ترد و شکننده هست. برای اینکه این نوع قیر رو راحت تر تشخیص بدیم باید به سطح گودی وسطش توجه کنیم به این نوع قیر اصطلاحا میگیم، قیر 25-85 که در مناطق معتدل و سردسیر استفاده میشه، برای لایه دوم به نسبت 1به 1 قیر شل و سفت رو مخلوط میکنیم و سپس از اون استفاده میکنیم.

نکته مهم: زمانی که میخواییم قیر رو داغ کنیم و در ابتدای کار هستیم و به قیر هیچ گرمایی نخورده اگر از زیر بشکه حرارت و گرما بدیم بشکه میترکه. حالا چرا؟

چون داخل قیر یک سری حباب های هوا وجود داره که اون حباب ها باعث ترکیدن قیر میشن.

پس ما باید به چند تا نکته توجه داشته باشیم:

1- در بشکه رو نباید بزاریم و سفت کنیم

2- باید از اطراف بشکه یه گرمایی رو بهش بدیم و اون گرما رو ایجاد کنیم تا قیر مقداری گرم بشه و حالت شل پیدا کنه که اون حباب های هوا از بین برند و بعد میتونیم قیر رو از انتهای بشکه داغ کنیم

نکته : قیر رو نباید در محوطه بسته داغ کنیم، این یکی از ایرادات رایج در کارگاه ها هست، چون وقتی در این فضای بسته این کار انجام بشه یک بوی شیمیایی ایجاد میکنه که ما وقتی هوا رو استشمام میکنیم، نفس کشیدن برامون بشدت سخت میشه، پس میتونیم در فضای آزاد این کار انجام بدیم و سپس اجرا کنیم. برای لایه های دوم و سوم این دو قیر مخلوط میکنیم و سپس استفاده میکنیم و توجه کنیم که این کار باید به نسبت 1 به 1 انجام بشه.

نکته ایمنی کار: طبق مبحث 12 و آیین نامه حفاظت کارگاه باید نکات ایمنی حین اجرای کار رعایت بشه مثل پوشیدن دستکش و لباس ایمن

به عنوان مثال ما میتونیم در اجرا سه لایه قیر و دو لایه گونی اجرا کنیم (اصطلاحا 3لایه قیر و 2 لایه گونی) وقتی میگیم سه لایه قیر گونی یعنی سه لا قیر و دو لایه گونی.

نکته اجرایی: میتونیم 10 تا 15 سانتی متر بالاتر از سرریز آب رو قیرگونی کنیم این رو نشریه 55 به ما میگه ما هر کجا سرریز آب رو داشته باشیم، باید 15 سانتی متر بالاتر از اون رو عایق کاری کنیم.

نکته : هنگامی که دوش آب در سرویس داریم و میخوایم اون قسمت رو قیر گونی کنیم، مشکلی که هست کاشی کاری رو سخت میکنه چون که ملات ماسه سیمان چسبندگی کافی رو با قیرگونی نداره.

راه حل: میتونیم یک توری رابیتس رو بزاریم روی قیرگونی، تیکه های ایزوگام رو در چند جای مختلف تیکه تیکه میکنیم و اون رو به دیوار میچسبونیم.

اجرای قیرگونی:

قبل از اجرای  قیرگونی باید ملات ماسه سیمان رو اول انجام بدیم، این کار به این دلیل انجام میشه که اون زبری های دیوار از بین بره و همچنین با این کار قیرگونی بهش آسیب نمیخوره و برای اجرای کار سطح صافی داریم، البته به این نکته باید توجه کنیم که صاف کردن سطح در ایزوگام کاربردی تر هست.

برای شروع کار اول قیر شل ۷۰-۶۰ رو گرم میکنیم، قبل از اینکه قیرگونی رو شروع کنیم باید توجه کنیم که اول دور کف شور هارو قیرگونی کنیم این کار بهتره با شعاع ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری انجام بدیم، بعد از اینکه یک لایه قیر زدیم گونی رو بدون چین و چروک روی سطح پهن میکنیم و سپس قسمت هایی که کف شور داریم رو برش میزنیم تا آزاد بشه، البته بهتره بعد از اینکه دور کف شور هارو قیرگونی کردیم، حدود ۴ تا ۵ سانتی متر داخل کف شور هارو هم گونی بزاریم چون خیلی از نشتی ها در این محل اتفاق میافته.

بعد از اینکه لایه اول قیر رو ریختیم و کامل گونی گذاری رو انجام دادیم، لایه دوم که قیر مخلوط  ۲۵-۸۵ است رو میریزیم.

(قیر مخلوط یعنی قیر شل و سفت با هم مخلوط کنیم) و همچنین توجه کنیم که درجه نفوذ قیر شل ۷۰-۶۰، ۰.۶ تا ۰.۷ میلیمتر است. برای اینکه قیر داخل کفشور ها ریخته نشه بهتره قبل از شروع کار، داخل کف شور ها آب بریزیم تا هنگام انجام کار،  قیر کف شور مارو مسدود نکنه. باید توجه کنیم که هنگام قیرگونی موقعی که دو لایه قیرگونی روی هم قرار می‌گیرند باید حداقل ۱۰ سانتی متر اورلپ رو رعایت کنیم.

برای سرویس ها بهتره از قیرگونی استفاده کنیم، چون انعطاف پذیرتر هستند، اگه از ایزوگام استفاده کنیم جنسش سخت و سفت هست و اصلا مناسب نیست و امکان داره بشکنه ولی قیرگونی سهولت اجرایی کار داره و شکستی در اون نداریم. پس بهتره برای جاهای کوچک از قیرگونی استفاده کنیم، مثل آشپزخونه، حمام و سرویس بهداشتی، این روش البته مطمئن تر هم هست.

جمع بندی:

البته باید حواسمون باشه هنگام قیرگونی به قیر نباید خیلی گرما بدیم، یعنی دمایی که به قیر میدیم نباید بیشتر از ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد باشد، چون قیر میسوزه و خاصیت نم بندی خودش رو از دست میده.

تشخیص دادن این مقدار دما و مطمئن شدن از اون کار سختی هست.

نکته اجرایی: برای تشخیص مقدار دمای قیر، هنگامی که گرما میدیم و روی اون حباب هایی تشکیل میشه در این هنگام به مقدار دمای لازم ما رسیده.

نکته دیگه ای که باید توجه کنیم این هست که لایه دوم گونی عمود بر لایه اول باید زده بشه. این همپوشانی باعث میشه که  تارو پود هایی هم که وجود داره، به شکل درستی به همبندی لازم برسه.

نکته آخر اینکه در ورودی سرویس ما یک آستانه در داریم، که ارتفاع اون حدود ۴ تا ۵ سانتی متر بالاتر از فضای راهرو هست. این ۴ سانت اختلاف برای این هست که رطوبت و نم به بیرون نفوذ نکنه و باعث زنگ زدگی نشه، این بحث مهمی هست که یک مورد هم حتی پرونده قضایی در این زمینه پیش اومده.

 

دیدگاه کاربران
ثبت نظر
مجیدشهسواری
25 شهریور 1402 13:12
پاسخ دهید

باسلام وارادت
به نکات ارزشمندی درایزولاسیون باقیروگونی اشاره کردیدانشاالله سلامت ،پرانرژی وماناباشید

keyboard_arrow_up

درحال آپلود

0%

طراحی و توسعه توسط کاسبی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه